لوله درز مستقیم چیست و چگونه تولید میشود؟
از جمله لوله‌های پر کاربرد و پر استفاده در مصارف ساختمانی و صنعت می‌توان به لوله درز مستقیم اشاره نمود. انواع این لوله‌ها که به عنوان لوله درزجوش نیز شناخته می‌شوند شامل لوله درز مستقیم تست آب و لوله درز مستقیم صنعتی نیز می‌شوند.
برای طراحی و تولید انواع لوله از انواع مختلف روش‌ها و فرآیندها نیز استفاده می‌شود. در تولید لوله درزمستقیم، ورق فولادی در ضخامت‌های متفاوت و با در نظر داشتن سایز نهایی برای لوله، بریده شده و سپس از بین غلتک‌ها عبور کرده و به لبه ورق فرم داده می‌شود. با تبدیل شدن لبه ورق به حالت منحنی، درز باقی مانده به دو روش جوشکاری مقاومت الکتریکی و یا جوشکاری زیر پودری، جوش داده می‌شود.
آن دست از لوله‌ها که با استفاده از روش القایی و به شکل درز جوش مستقیم تولید می‌گردند، از ضخامت ۴ تا ۱۰ میلی‌متر تهیه می‌شوند. این لوله‌ها به دو روش تست شده و تست نشده برای انتقال سیالات و دیگر مصارف صنعتی، مورد استفاده واقع می‌شوند. با مد نظر داشتن نحوه تولید لوله درز مستقیم و استانداردهای بکار رفته، در مصرف آنها محدودیت‌هایی وجود خواهد داشت که قبل از خرید در نظر داشتن آنها دارای اهمیت می‌باشد.
لوله درزمستقیم تولید شده باید توسط بازرسان بررسی شده و تاییدیه مقاومت و کیفیت را بعد از انجام آزمایش کامل بدست آورد. چرا که در مصارف انتقال سیالات و غیره با موارد پیش‌بینی نشده رو به رو نگردد. برای تست لوله درز مستقیم، با استفاده از جریان عبوری آب با فشار بالا، تحمل و مقاومت فشار در درازای لوله مورد بررسی قرار می‌گیرد. به علاوه این کار باعث زدودن براده‌های اضافی ایجاد شده در طی فرآیند جوشکاری نیز می‌شود.
استانداردهای لوله درز مستقیم
لوله درز مستقیم که با علامت اختصاری ERW نیز شناخته می‌شود، با استفاده از انواع استانداردهای بین‌المللی طراحی و تولید می‌گردد. از جمله آنها می‌توان به موارد زیر که در داخل کشور نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، نام برد:
• BS 1139-1
• BS 1378
• API 5L
• DIN 2394-1
• DIN 2440

فرآیند تولید لوله درز جوش
از ورق‌های فولادی با ضخامت‌های متفاوت تولید شده در کارخانجات صنعت فولاد، به عنوان ماده اولیه برای تولید انواع لوله درز مستقیم، استفاده می‌گردد. ورق‌ها با توجه به سایز و ضخامت لوله برش داده می‌شوند.
در مرحله بعدی، ورق برش خورده به قسمت غلتک‌ منتقل می‌گردد. با عبور ورق‌ها از میان غلتک‌های مخصوص، دو لبه ورق به حالت منحنی به یکدیگر نزدیک شده و با استفاده از دستگاه جوش اتوماتیک، درز باقی مانده مابین دو لبه‌ی دارای انحنا به یکدیگر جوش داده می‌شود. در این روش تولید، درز جوش به صورت مستقیم بر روی لوله به وجود خواهد آمد و به همین علت به محصولات تولید شده لوله درز مستقیم گفته می‌شود.
روش دیگر تولید لوله درزجوش، برش بعد از شکل دهی یا فرمینگ (ی) می‌باشد. در این روش مشابه روش قبلی، محصول نهایی با استفاده از ورق فولادی به عنوان ماده اولیه تولید می‌گردد. بعد از عبور ورق از بخش فورمینگ یا شکل دهی، درز باقی مانده جوش داده شده و سپس خنک می‌شود. در مرحله نهایی محصول از مسیر سایزینگ عبور کرده و به اندازه تعیین شده بریده می‌شود.
کاربردها و ویژگی‌ها
لوله درز مستقیم برای انواع مصارف ساختمانی و در صنعت، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله کاربردهای لوله درزجوش می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• لوله انتقال مایعات و سیالات
• لوله انتقال آب و فاضلاب
• ساخت انواع پروفیل
• لوله شوفاژ
• استفاده در ساخت تاسیسات
• و …
• خوب است که بدانید، لوله درز جوش با توجه به روش تولید و بریده شدن به دو محصول درز مستقیم و لوله اسپیرال منجر می‌شود.

آشنایی با نبشی و کاربردها و ویژگی‌های آن
به طور خلاصه می‌توان نبشی آهنی را اینگونه تعریف نمود: “پروفیل آهنی دارای دو ضلع عمود بر هم”.
یکی دیگر از محصولات پر استفاده و پر کاربرد در صنعت نبشی آهنی است. این محصول در ابعاد، ضخامت، وزن، آلیاژ و کاربردهای متفاوت در بازار موجود می‌باشد.
معادل نام این محصول در زبان انگلیسی “Angle Bar” است و به آن “L-profiel” هم گفته می‌شود. حرف اختصاصی نبشی در نقشه‌ها و جداول به طور معمول حرف “L” می‌باشد. این نماد کاملا متناسب با ماهیت نبشی است. زیرا همانطور که از ظاهر این حرف می‌توان دریافت، دو ضلع عمود بر هم را نشان ‌می‌دهد.
** اگر دو ضلع تشکیل دهنده نبشی دارای طول یکسانی باشند، آن را با حرف “V” نیز نشان می‌دهند.
سایز نبشی آهنی
سایز نبشی را بر پایه ابعاد اضلاع آن اعلام می‌کنند. برای مثال نبشی ۶ یعنی نبشی که اندازه و طول بال آن برابر با ۶۰ میلی‌متر (۶ سانتی‌متر) می‌باشد. ضخامت نبشی نیز فاکتور مهم بعدی است که از آن در اعلام ابعاد نبشی استفاده می‌گردد.
مثال: نبشی ۴*۶۰ یعنی طول بال‌ها ۶۰ میلی‌متر و ضخامت آن ۴ میلی‌متر می‌باشد.
مثال: نبشی ۴*۴۰*۶۰ یعنی نبشی با دو بال غیر یکسان که طول یک بال ۶۰ میلی‌متر، طول بال دیگر ۴۰ میلی‌متر و ضخامت آن ۴ میلی‌متر می‌باشد.
انواع نبشی و ویژگی‌های آن
نبشی همانطور که مشخص است از کلمه‌ی نبش می‌آید. نبش در معنا به کنج و پیچ اشاره می‌کند. انواع گوناگون نبشی را بسته به کاربرشان با مواد مختلفی مانند آهن، استیل، فولاد ساختمانی، آلومینیوم، پلاستیک، چوب و پلی ‌اتیلن می‌سازند.
** یک ماده اولیه رایج در جهت ساخت انواع نبشی، “ورق سیاه” می‌باشد.
نبشی آهنی هم مانند ناودانی آهنی در دو نوع اصلی فابریک و پرسی طراحی و تولید می‌گردد. نبشی مورد نیاز صنعت داخلی از دو راه تولید داخل و واردات تامین می‌شود.
با کمک نبشی می‌توان قاب یا Frame ساخت که در صنعت و ساختمان‌سازی دارای کاربرد می‌باشد. نبشی با طول بال یکسان یا غیر یکسان با توجه به استاندارد DIN EN 10056 و جدول اشتال طراحی و تولید می‌گردد.
بیشترین استفاده و کاربرد نبشی در صنعت ساختمان‌سازی می‌باشد. اگرچه تنها به این صنعت محدود نبوده و در صنایع دیگری نیز دارای کاربرد می‌باشد.
نبشی پرسی
اگر از ورق آهنی برای تولید نبشی استفاده گردد به محصول نهایی نبشی پرسی گفته می‌شود. تولید نبشی پرسی همانند ناودانی پرسی بوده و با عبور ورق آهنی که به صورت نوار بریده شده است، به کمک شکل‌دهی سرد، تولید نبشی پرسی انجام می‌شود.
زاویه داخلی نبشی پرسی حدالامکان ۹۰ درجه می‌باشد. به صورت کلی نبشی پرسی با طول بال یکسان و از آلیاژ فولاد St37 تولید می‌گردند.
نبشی فابریک
اگر از فرآیند نورد گرم در برای تولید نبشی استفاده گردد به محصول نهایی نبشی فابریک گفته می‌شود. از اسلب گداخته برای تولید نبشی فابریک استفاده ‌می‌گردد که باعث می‌شود خواص مکانیکی آن نسبت به نبشی پرسی متفاوت باشد.
خم‌کاری، سوراخکاری و برشکاری نبشی آسان بوده و از این رو می‌توان محصولات مختلفی را مانند قفسه برای نگهداری کالاها از آنها ساخت.

با لوله مانیسمان سبک و کاربردهای آن آشنا شوید
لوله مانیسمان سبک از انواع لوله‌های بدون درز یا بی درز می‌باشد. به این لوله‌ها در زبان انگلیسی Mannesmann Seamless Pipe یا لوله یکپارچه مانیسمان نیز گفته می‌شود. بیشترین مصرف لوله مانیسمان سبک برای لوله‌کشی گاز ساختمان، مصارف خانگی و لوله‌های انتقال گاز صنعتی می‌باشد. لوله مانیسمان سبک با مشخصات زیر شناخته می‌شوند:
• رده ضخامت یا Schedule
• سایز نامی قطر یا NPS
• طول شاخه‌های ۶ متری
لوله مانیسمان سبک چیست؟
در بازار به انواع لوله مانیسمان با رده‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ لوله مانیسمان سبک گفته می‌شود. این موضوع به خاطر پایین بودن ضخامت این دست از لوله‌ها می‌باشد. زمانی که در انتقال گاز و سیالات با فشار بالاتری نسبت به حالت معمول مواجه می‌شویم، بهترین انتخاب به جای لوله‌های درزدار، لوله مانیسمان سبک می‌باشد.
انواع لوله بر پایه استانداردهای مختلف با مدنظر قراردادن ضخامت دیواره آنها رده‌بندی و نامگذاری می‌شوند. رده‌های متفاوت لوله‌ها دارای کاربرد فراوان در صنعت و ساختمان‌سازی می‌باشند. به طور خلاصه لوله مانیسمان سبک به لوله‌هایی که بدون درز و دارای رده‌های ۱۰، ۲۰ و ۳۰ باشند اطلاق می‌گردد.
ویژگی‌های لوله مانیسمان سبک
ویژگی و برتری تمامی انواع لوله‌های مانسمان سبک نسبت به لوله‌های دارای درز، امکان تحمل فشار بالاتر توسط این دست از محصولات می‌باشد. به این دلیل است که امکان جایگزینی مطمئن لوله درزجوش با لوله مانیسمان وجود خواهد داشت. امروزه شاهد استفاده بیشتر لوله مانیسمان سبک در ساختمان‌سازی برای خطوط لوله‌کشی گاز هستیم.
لوله مانیسمان سبک، با توجه به شرکت و کمپانی سازنده آن با سایزهای نامی متفاوتی طراحی و تولید شده و در بازار موجود می‌باشند. با این وجود اکثریت و اغلب لوله‌ها با طول شاخه‌های ۶ متری تولید می‌گردند. علاوه بر آن به جهت ضخامت کم که رده‌های لوله مانیسمان سبک دارند، در کاربری‌های مخصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کاربردهای لوله مانسمان سبک
لوله مانیسمان سبک به علت داشتن ضخامت پایین در فشار کاری بسیار بالا کاربردی نبوده و برای این موارد استفاده از ضخامت‌های بالاتری توصیه می‌شود.
از جمله کاربردهای لوله مانسمان سبک، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:
• لوله‌کشی تاسیسات ساختمان
• در صنایع مختلف برای ساخت لوله‌های انتقال سیالات و مخارن تحت فشار
• لوله‌های OTCG مورد استفاده برای انتقال نفت
• لوله‌های فرآیندی برای تصفیه گاز و نفت
• لوله‌های انتقال بخار، اسید و دوغاب
روش تولید لوله مانیسمان
همانطور که می‌دانید برای ساخت انواع لوله مانند لوله استنلس استیل، لوله گالوانیزه و لوله درز مستقیم، از فرآیند تولید برش ورق، شکل دهی، جوشکاری و در نهایت غلتک استفاده می‌گردد. اما انواع لوله مانیسمان از جمله لوله مانیسمان سبک، با استفاده از شمش فولادی و به کمک حرارت، کشش، غلتک و نیروی گریز از مرکز (یعنی فرآیند تولید اکسترود) تولید می‌شوند.
کشورهای متفاوتی در زمینه تولید انواع لوله مانسمان از جمله لوله مانیسمان سبک، دارای فعالیت و خط تولید ویژه می‌باشند. از جمله این کشورها می‌توان به آلمان، اسپانیا، چین و روسیه اشاره نمود. در ایران نیز در چند سال اخیر تولیدات داخلی لوله‌های مانیسمان مانند لوله مانیسمان کاوه و لوله مانیسمان اهواز با کیفیت بالا راهی بازار شده‌اند.

لوله مانیسمان و کاربردهای آن
اگر داشتن عمر بالا و استحکام مناسب لوله برای شما دارای اهمیت بوده و یا تصمیم بر آن دارید تا سیالات و مایعات مهم و حساسی را انتقال دهید، لوله مانیسمان می‌تواند بهترین انتخاب باشد. لوله مانیسمان به طور معمول در چهار نوع سبک، ۴۰، ۸۰ و ۱۶۰ عرضه شده و ضخامت به ترتیب در هر رده افزایش می‌یابد.
اگر تمایل دارید تا لوله مانیسمان خریداری نمایید، برای کسب اطلاعات بیشتر مطالعه این مطلب به شما توصیه می‌گردد.
لوله مانیسمان چیست؟
برادران مانیسمان برای نخستین بار لوله مانیسمان را طراحی و تولید نمودند. اختراع این نوع لوله به واسطه آنها علت نامگذاری این محصول به نام “لوله مانیسمان” است. در بین انواع لوله‌هایی که در بازار موجود هستند، لوله‌های بدون درز دارای کاربرد و اهمیت زیادی می‌باشند.
این مدل از لوله روش ساختی ویژه و خاص خود را دارند و به علت آنکه فاقد درز می‌باشند از آنها در صنایع و موارد حساس و دارای اهمیت استفاده می‌شود. در صنایع مختلف لوله‌های متفاوتی از جمله لوله فولادی، لوله استنلس استیل، لوله گالوانیزه، لوله پلی اتیلن و غیره کاربرد دارند.
لوله مانیسمان که به آن لوله بدون درز یا لوله بی درز نیز گفته می‌شود، بدنه‌ای فاقد جوشکاری داشته و به طور معمول از فولادهای ساده کم کربن تولید می‌گردند. اما به کمک اضافه نمودن برخی مواد به بیرون و داخل لوله، این محصول را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می‌نمایند.
کاربردهای لوله مانیسمان
لوله‌های مانیسمان در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند که در این قسمت به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
• در جهت استفاده برای ساخت خطوط لوله فشار قوی
• لوله‌های مانیسمان استنلس استیل در جهت استفاده در خطوط صنایع دارویی و صنایع غذایی
• اجرای خطوط لوله نفت و گاز
• استفاده به عنوان خط لوله هیدرولیک
روش تولید مانیسمان
لوله مانیسمان از طریق فرآیند اکسترود (Extruding) طراحی و تولید می‌گردد. در این روش انواع لوله مانسمان را به کمک قالب‌های مختلف تولید می‌کنند. به طور معمول تولید نمودن لوله مانیسمان نیازمند پروسه‌ای است که در آن از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌گردد.
از استاندارد ASTM A106 و ASTM A53 برای تولید انواع لوله مانیسمان، و برای تولید لوله خطوط نفت و گاز از استاندارد API 5L استفاده می‌شود. طراحی لوله مانیسمان با ضخامت‌های مختلف نیاز به فرآیندهای متفاوتی نیز دارد که در استانداردهای مربوطه مشخص شده‌اند.
هر چه فشار مایعات و سیالاتی که قصد داریم از لوله‌ مانیسمان عبور بدهیم بالاتر باشد، نیاز به استفاده از لوله با ضخامت بالاتر خواهیم داشت. در بعضی از روش‌های تولید لوله مانسمان، نیاز به استفاده از عملیات‌های حرارتی خاصی وجود دارد که وابسته به موارد مصرف آنها متغیر خواهد بود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.