پروفیل مبلی چیست؟
پروفیل‌ها یا قوطی‌های آهنی مصرف گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند و کاربردهای آنها منحصر به چند حوزه خاص نمی‌شود. یکی از این پروفیل‌ها، پروفیل مبلی است که با نام‌های پروفیل سبک و پروفیل روغنی نیز شناخته می‌شود.
کاربرد و ویژگی‌های پروفیل مبلی
بیش از ۱۰۰ سال است که پروفیل مبلی از جنس فولاد و از طریق نورد سرد تولید شده و در طی زمان جایگاه خود را در صنعت باز کرده‌اند.
پروفیل مبلی در موارد مختلفی مانند مبلمان، تزئینات، ساخت و تولید لوازم خانگی، ساخت دوچرخه و خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد. پروفیل مبلی از نظر کیفیت سطح، جوش پذیری، شکل و فرم پذیری و خواص آبکاری بسیار مناسب بوده و به همین علل است که در زمره پروفیل‌های پر مصرف قرار گرفته است.
پروفیل مبلی همانطور که از نام دیگر آن یعنی “پروفیل سبک” مشخص است، دارای وزن و ضخامت پایین است که این ویژگی سبب میشود تا خم کاری و سوراخکاری بر روی آن به راحتی صورت بگیرد.
انواع پروفیل مبلی محصولاتی از جنس فولاد هستند که در سایز و ابعاد متفاوتی از ورق روغنی و یا ورق سیاه (ST12، ST14 و ST37) تولید می‌شوند. ضخامت آنها به طور معمول در بازه بین ۰.۷ تا ۱.۵ میلی‌متر قرار گرفته و سطح مقطع آنها دایره‌ای، چهارگوش، سه گوش و یا ترکیبی است.
دلایل پرکاربرد بودن قوطی مبلی
انواع پروفیل مبلی دارای خواص فیزیکی و مکانیکی (مانند خاصیت شکل پذیری) مناسبی هستند که باعث می‌شود تا استفاده از آنها در صنایع مختلف اجتناب ناپذیر باشد.
به طور قطع در صنایع مختلف، ساخت برخی محصولات فولادی مورد استفاده، در مواردی دقت و ظرافت بالایی را می‌طلبد که علاوه بر آن نیاز به وجود کیفیت سطح مناسب نیز دارای اهمیت باشد. در این موارد پروفیل مبلی جزئی از انتخاب‌های هر صنعتگری است که با توجه به ویژگی‌های مذکور، سطح یکپارچه و براق آن رضایت همه را می‌تواند جلب نماید.
انواع پروفیل مبلی دارای کیفیت سطحی بالا و ظاهری یکدست اند که اغلب درخشان هستند. پس از انجام جوشکاری اصولی بر روی آنها اغلب درز جوش ایجاد شده بسیار یکپارچه و با کیفیت بالا خواهد بود که دلیل آن را می‌توان در امکان استفاده از روش‌های جوشکاری با فرکانس بالا (High Frequency Welding) در جهت تولید این دست از محصولات دانست.
با توجه به این موضوع که قوطی مبلی از انواع ورق‌های روغنی تولید می‌شود، خواص شیمیایی آن همان خواص شیمیایی مربوط به ورق روغنی است و قابلیت رنگ شوندگی و آبکاری خود را از این ورق‌ها به ارث برده است.
روش ساخت و تولید پروفیل مبلی
روش ساخت و تولید پروفیل مبلی به این صورت است که پس از بریده و جدا شدن قسمت مورد نیاز از رول اصلی ورق روغنی، ورق نواربری شده دوباره رول می‌گردد و بعد از عبور از قسمت نورد سرد، نیروی بالایی به آن اعمال میشود تا کاملا صاف شده و تمامی اعوجاج‌ها از بین برود.
در ادامه با عبور از بخشی متشکل از چند قالب، ورق روغنی بریده شده به شکل‌های مختلفی که در بالا به آن اشاره شد در می‌آید.
در آخر نیز درز باقی مانده در قوطی مبلی به وسیله جوشکاری با فرکانس بالا جوش داده شده و بعد از خنک کاری با سرعت متوسط و کنترل شده جهت داشتن کیفیت جوش مناسب، پروفیل تولید شده به قطعات شش متری بریده و بسته بندی می‌شود.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.